06-12-06

mivb en onveiligheid....

MIVB wil onveiligheidsgevoel aanpakken
061130 mivb
©tvb
MIVB-reizigers voelen zich vaak onveilig

Brussel - De MIVB investeert de laatste jaren behoorlijk wat om haar stations en lijnen goed te beveiligen. Toch voelen veel reizigers zich nog steeds niet op hun gemak. Daarom organiseerde de MIVB vandaag een bijeenkomst om na te denken over hoe ze dit probleem beter kunnen aanpakken.

De criminaliteit op het openbaar vervoer daalt, maar toch voelen vele reizigers zich niet veilig.

"Dat gevoel is heel dikwijls ook subjectief: wanneer ikzelf om 11 uur 's avonds door donkere gangen van een metrostation moet lopen voel ik me ook niet op mijn gemak. Dat kan verbeterd worden door betere verlichting, beveiligingscamera's en dergelijke, waar we nu ook mee bezig zijn." reageert Pascal Smet, Brussels minister van mobiliteit.

Het gaat dus vaak om een onveiligheidsgevoel.  En daar kan een extra camera of agent weinig aan verhelpen, beweert Kris Lauwers, adjunct-directeur-generaal bij de MIVB:

"De technische middelen zijn nodig maar zijn niet voldoende: men moet ook mensen op het terrein hebben. En niet alleen veel mensen, maar ook kwalitatieve mensen: ze moeten opgeleid zijn om een conflict goed te kunnen beheersen en om te durven zeggen tegen een klant: dit kan niet en hem of haar wijzen op zijn of haar plichten."

Maar praten alleen helpt soms niet: vandaag hebben de agenten van de MIVB echter nog niet genoeg bevoegdheden om kleine feiten als roken, spuwen en verbale agressie te beboeten.

"Vandaar dat we tegen de zomer van volgend jaar een nieuwe wetgeving zullen hebben  die zal toelaten dat de agenten van de MIVB, maar eventueel ook gewestelijke ambtenaren, kunnen optreden en administratieve boetes kunnen opleggen," legt Smet uit.

Kris Lauwers van de MIVB is eveneens voorstander: "Die boetes bedragen toch aanzienlijke sommen: 250 of 500 euro voor mensen die zich niet gedragen op het openbaar vervoer. Wanneer ons personeel ongewenst gedrag zou kunnen beboeten, hopen we toch dat dat ontradend zal zijn."

Ook bovengronds wil de MIVB werk maken van een groter veiligheidsgevoel. Een taak die volgens minister Smet is weggelegd voor de politie:

"Laat de politie ook het openbaar vervoer gebruiken in plaats van altijd politiewagens: laat ze een aantal patrouilles op de bus of op de tram doen. Daar zijn niet meer agenten voor nodig of dat kost niet meer: dat is gewoon een kwestie van organisatie. Ik zal dit dan ook aan de burgemeesters voorstellen."

© tvbrussel

Wat ik als mivb chauffeur ervaar,is dat mensen niet zitten te wachten op electronische middeltjes zoals camera's,maar vooral meer menselijke aanwezigheid wensen,zowel op de voertuigen als in metrostations....meer bepaald op bussen zouden méér controleurs zeker niet misstaan(dat zou trouwens tegelijk het zwartrijden ontraden!)(als ik ze persoonlijk een 5tal keer per jaar op mijn bus zie,is het véél!!)Meer stewards in en buiten de voertuigen zijn ook welkom,maar dan alleen als het echt bekwaam en goed opgeleid personeel is(zoals in bovenstaand artikel gezegd word),want anders veroorzaken zo'n niet-adquate stewards meer problemen dan dat ze ze oplossen!

23:21 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.