09-12-06

exact-MAN in de dakar...

Team Exact-MAN gaat voor goud!
Foto: team Exact-MAN   
Vanmiddag presenteerde team Exact-MAN zichzelf aan de Nederlandse pers op het Eurocircuit in Valkenswaard. Onder het motto: “MAN with a mission” gaat het team proberen om de tweede plaats, die Hans Stacey behaalde in Le Dakar 2006, te verbeteren.

Dit jaar doet het team met drie equipes mee in het vrachtwagenklassement. Hans Stacey en Philippe Jacquot rijden beiden met een door Tridec geprepareerde MAN TGA 4x4 special. Deze wagens zijn doorontwikkeld op basis van de trucks van vorig jaar. Franz Echter is de chauffeur van de derde equipe en zal gaan rijden met een speciaal door MAN gebouwde assistentieracetruck.

Nieuw dit jaar is het camerasysteem aan de onderzijde van de racetrucks. Monteur Bernard der Kinderen legt uit dat hij tijdens het rijden, door middel van een televisieschermpje in de cabine, kan zien wat er onder de auto gebeurd. “Je hoeft nu niet meteen te stoppen om te kijken of er iets kapot is als de truck niet helemaal goed aanvoelt. Dat scheelt weer tijd”, aldus Der Kinderen. “Het is ook een extra stukje veiligheid. Als je spiegels zijn afgebroken en je haalt een duin niet, dan kun je met behulp van de camera’s ook kijken of er toevallig niemand achter je zit als je de wagen achteruit laat rollen”, verteld Stacey.

In 2008 komt er een nieuw reglement voor de wedstrijdtrucks. Charly Gotlib: “Het hedendaagse reglement voldoet niet meer aan de eisen. Het is gemaakt op basis van het reglement voor de wedstrijdauto’s. Sinds april wordt er samen met de constructeurs gewerkt aan een nieuw reglement voor de trucks. De truck van Frans Echter voldoet al aan de eisen van dit nieuwe reglement.”

Vol energie door het succes in 2006 staat het team Exact-MAN op 6 januari voor de derde keer met opnieuw verder verfijnde en vooral lichter gemaakte MAN-racetrucks aan de start van Le Dakar 2007. Hans Stacey gaat er alles aan doen om zijn tweede plek van vorig jaar te verbeteren. Stacey: “Ik ben niet begonnen aan Dakar om aan side-seeing te doen. Franz en Philippe zijn ook twee sterke dakarrijders en we doen er alles aan om te winnen. De concurrentie zal zich ontzettend moeten inspannen om ons te verslaan. De wagen voelt gewoon heerlijk aan. Het gevoel is erg goed en ik heb er 101% vertrouwen in. Ik voel aan heel mijn gestel en spirit dat ik er bij de start in Lissabon als een speer vandoor wil gaan. Ik zal me echter moeten inhouden om niet meteen te proberen om die Kamaz, die voor me start, in te willen halen. Dakar wordt niet gewonnen in de eerste etappes.”

De organisatie van Le Dakar heeft ook voor dit jaar weer mooie etappes uitgezet. Een aantal passages zijn hetzelfde als vorig jaar. Stacey: “Of je nu 1 of 20 keer een proef rijdt maakt niet uit. Je kunt het toch niet onthouden. De duinen lijken allemaal op elkaar. Die kameel van vorig jaar zal inmiddels ook wel weg zijn.”

De rustdag wordt dit jaar gehouden op 13 januari in Atâr. Stacey: “Je leeft naar de rustdag toe, maar anderzijds haalt het je ook weer uit je ritme. Ik ben blij als de dag na de rustdag voorbij is.” Vorig jaar ging Stacey in die etappe op zijn kant. “In de vier dagen na de rustdag worden de kaarten geschut”, aldus Stacey.

Het team Exact-MAN bestaat uit mensen van verschillende nationaliteiten. Dat maakt het onderling communiceren er niet gemakkelijker op. Gotlib: “Wanneer ik vorig jaar in het roadbook zag dat er aan de rechterkant van de weg stenen lagen, dan zei ik telkens tegen Hans ‘houdt links’.” Waarop Stacey meteen reageert: “Maar na drie dagen vroeg ik aan Charley, waar zie jij toch al dat hout liggen?” Gotlib: “Sindsdien zeg ik ‘links houden’ tegen Hans”.

Door: Sander Leenders

17:48 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.