12-12-06

vertraging voor levering nieuwe metrotreinen in brussel...

Nog even duwen en trekken in de metro


Levering nieuwe stellen loopt vertraging op

brussel - Er zit vertraging op de levering van de nieuwe metrostellen. Dat is zeer slecht nieuws voor de reizigers, vooral die op lijnen 1a en 1b. Op de spitsuren is het nu al duwen en trekken om aan een plaatsje te geraken.

Een regelmatige gebruiker van de metro weet het: steeds vaker komt het tot verwijten tussen de passagiers onderling. De ene is kwaad omdat hij er niet op de metro geraakt, de andere is boos omdat hij er niet uitgeraakt. Vaak begint het duwen en trekken al op het perron, terwijl in nog geen velden een metrostel te zien is. Vaak duurt dat wachten lang omdat er steeds meer pannes zijn.

Die toestand is ook Brussels VLD-parlementslid Carla Dejonghe niet ontgaan.

,,Sinds het begin van dit schooljaar kampt het metroverkeer tussen Hermann Debroux, Stokkel en Kunst-Wet tijdens de spitsuren met capaciteits- en technische problemen. Tijdens de ochtendspits rijdt er in principe één metro om de zes minuten, maar deze doelstelling wordt regelmatig niet gehaald, waardoor reizigers 's ochtends rond 8 uur vaak massaal de eerste metro inspringen die passeert en daar als haringen in een tonnetje op elkaar gepakt zitten. Daar komt bij dat de reizigers door de vele technische defecten niet zeker zijn wanneer de volgende metro zal toekomen.''

Dejonghe vroeg minister Pascal Smet, bevoegd voor mobiliteit, om uitleg. Ze wilde weten waarom men de zitplaatsen niet uit de metrostellen haalde om zo meer staanplaats te creëren. En waar bleven de beloofde nieuwe metrostellen, want die zouden toch eind dit jaar beschikbaar zijn?

,,De levering van de nieuwe metrostellen zal hopelijk begin 2007 van start gaan'', antwoordt Smet. ,,Momenteel zit er vertraging op de levering. Die is niet te wijten aan de MIVB, maar aan constructeur CAF. We hopen dat de vertragingen beperkt blijven en dat er in 2007 al een aantal rijtuigen op het net kunnen rijden. Normaal zou heel de operatie moeten zijn afgerond in maart 2008.''

Nog drukker

Over het weghalen van zitbanken om zo meer staanplaats te creëren zei Smet dat er al flink wat zitbanken zijn uitgehaald. ,,Maar uit veiligheidsoverwegingen is het niet mogelijk het aantal zitplaatsen per wagenbak nog verder te verminderen'', zegt Smet. ,,Bijkomende ingrepen zijn op korte termijn niet haalbaar omdat het hele concept maar ook de structuur van de wagenbak worden gewijzigd, met grondige aanpassingen tot gevolg.'' De Brusselse vervoersmaatschappij krijgt volgend jaar allicht nog meer klanten te verwerken. Meer dan 150.000 federale ambtenaren kunnen dan gratis met het openbaar vervoer naar het werk.

 Paul Demeyer12/12/2006

23:15 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.