14-12-06

mivb...en vertragingen,zoals gewoonlijk!

BOA’s rijden pas in september
061005_boa
©tvb
15 boa's vanaf 2007 in Brussel
 

Brussel - De levering van de BOA-metrostellen loopt vertraging op, maar zelfs met de nieuwe stellen worden de overvolle metro’s tijdens de spits voldoende ontlast.

De metrolijn 1 is, vooral tussen Merode en het Centraal Station, het slachtoffer van haar eigen succes. Tijdens de spits is het soms zo druk dat reizigers een metro moeten laten doorgaan omdat die te vol zit. Voor parlementslid Carla Dejonghe (VLD), die geregeld met de metro naar het parlement gaat, wekt dat heel wat ergernis op. “Zeker als er een technisch defect is, dan is het echt rampzalig.”

De reizigers hebben hun hoop gesteld op de nieuwe BOA-metro’s, die dit jaar geleverd zouden worden. Maar de levering heeft enkele maanden vertraging opgelopen en de nieuwe metro zal pas in september volgend jaar rijden. Tegen dan zou de MIVB ook de nieuwe stelplaats in Anderlecht klaar moeten hebben. De stelplaats Delta is immers verzadigd.

In de nieuwe BOA’s is niet zozeer meer plaats, maar het is een ‘doorloopmetro’ zonder compartimenten zodat in- en uitstappen sneller verloopt. De frequentie zal tijdens de spits van drie naar 2,5 minuten kunnen worden gebracht. Maar volgens Kris Lauwers, directeur van de MIVB, zal dat – gezien de groei van het aantal reizigers – niet volstaan. “Het laat een capaciteitsstijging van vijftien procent toe, maar dat is niet genoeg. Er moet worden nagedacht over andere mogelijkheden.”
Lauwers ziet er twee, die ook bij de Brusselse regering op instemming kunnen rekenen, maar die nog verre van concreet zijn. “Een onbemande metro, zoals in Parijs, laat ons toe de frequentie op te drijven naar anderhalve minuut,” zegt Lauwers. “Een nieuwe metrolijn van Zuid, over Troon en Luxemburg, naar Merode, is een andere manier om lijn 1 te ontlasten.” Dat zijn projecten die ten vroegste over tien jaar gerealiseerd kunnen worden.

Intussen loopt ook het beheerscontract tussen de MIVB en de Brusselse regering serieuze vertraging op. Dat contract, dat loopt van 2006 tot 2010 en dat afspraken tussen regering en vervoersmaatschappij regelt, had eind 2005 klaar moeten zijn, maar het komt er pas in februari. Op het kabinet van minister Pascal Smet (SP.A) en bij de MIVB tillen ze daar niet zwaar aan. “We kunnen het met terugwerkende kracht laten ingaan op 1 januari.”

Steven Van Garsse © Brussel Deze Week

 

dus ook het nieuwe beheerscontract heeft vertraging....dat belooft!

12:29 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.