10-01-07

chagin loopt uit na tweede opeenvolgende ritzege...en de eerste dode...

Tchaguine toont zijn klasse met klinkende overwinning.
January 09, 2007

Gerard de Rooy wisselt van plaats met Hans Stacey en is nu derde in het algemeen klassement. “Het ging prima vandaag, maar een kapotte luchtslang en een probleem met het banden aflaatsysteem hebben me van een hogere klassering afgehouden. Het laatste kostte alleen al 20 minuten,” vertelt Gerard onmiddellijk na afloop van de 405 kilometer lange tijdrit, waarna hij weer instapt om samen met zijn vader richting bivak te rijden, een ritje van slechts 178 kilometer.

Gerard, helaas vandaag problemen aan het banden aflaatsysteem. [www.dakar-derooy.com ®] Jan , laat zien dat hij nog altijd mee kan met de beste. [www.dakar-derooy.com ®]

Hoewel de DAKAR rally pas aan zijn vierde dag is begonnen, kan al gesproken worden van een slagveld onder de deelnemers. Niet alleen twee kanshebbers in het vrachtwagenklassement - Jan de Rooy en Hans Bekx liepen tegen een tijdstraf aan, die de kans op een ereplaats vrijwel tot nul heeft gereduceerd - ook bij de auto’s vielen harde klappen door het onverbiddelijke optreden van de organisatie. Viervoudig winnaar Ari Vatanen kreeg evenals de twee piloten in de trucks 5 uur aan zijn broek, waardoor hij inmiddels naar de 85ste plaats is gezakt, de Japanner Shinozuka in 1997 winnaar van de rally werd zelfs bestraft met 5.15 uur. Voeg daarbij de twee FIAT topmannen Biaison en Saby, die de rally in 1993 won en je kunt vaststellen dat de organisatie niets ontgaat en dat er zonder enige vorm van willekeur straffen worden uitgedeeld.

Nadat de etappe van Er Richidia naar Ouarzazate, een afstand van 679 kilometer, ’s morgens vroeg om 5.45 uur voor de motoren was begonnen was al duidelijk dat inmiddels 42 equipes uitgevallen waren. In de loop van de morgen kwam het tragische bericht over het ongeval met dodelijke afloop van de 30-jarige Zuid Afrikaanse motorrijder Elmer Symons, die zijn eerste DAKAR reed.

Het parcours was bochtig, hier en daar zeer snel en het laatste deel voornamelijk zand. De vrachtwagens hadden dus andermaal een zware dag. Vladimir Tchaguine keek aanvankelijk zo’n dikke 270 kilometer Stacey in de nek, maar omdat deze met mechanische pech te maken kreeg, kon de Rus zijn Kamaz aan de kop nestelen, een positie die hij niet meer af zou staan.
Stacey had de boel weer op tijd in orde zodat hij de tweede plaats op 12.55 min. van Tchaguine moeiteloos kon vasthouden. De tweede Russische Kamaz Mardeev liet zich vandaag voor het eerst zien. Hij werd 3de met een achterstand van 29.06 min. op zijn kopman.
Jan de Rooy had een probleemloze dag en finishte op 36.52 min. De Braziliaan de Azevedo liet zich voor het eerst voorin zien en werd 5de op 38.09 min. Wuf van Ginkel had 5.41 min. meer nodig dan de Tatra piloot. Gerard de Rooy kwam als 7de binnen op 44.55 min. van Tchaguine. Een eenvoudige rekensom leert dat Gerard die de eerste 270 kilometer steeds bij de eerste vier reed hoger had kunnen eindigen als het pechduiveltje hem niet dwars had gezeten. Arjan Brouwer en Hans Bekx kwamen als 9de en 10de binnen.

In het algemeen klassement houdt Tchaguine de leiding. Stacey is nu 2de op 24.04 min. Gerard volgt op 54.48 min. De positie van Jan de Rooy is nog onduidelijk. Door zijn tijdstraf en de late binnenkomst van veel concurrenten is het onduidelijk of hij een flinke stap maakt in het algemeen klassement.

02:53 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.