13-01-07

sms

Ten laatste op 1 september zullen tram- en busreizigers in Gent en Antwerpen een kaartje kunnen kopen met hun gsm. De openbare vervoersmaatschappij De Lijn start dan samen met Proximus in die steden een proefproject met sms-biljetten. In aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt ondertekenden directeur-generaal van De Lijn Ingrid Lieten en Michel Georgis, gedelegeerd bestuurder van Proximus, vandaag de intentieovereenkomst voor het project.

De evaluatie van het proefproject is voorzien voor het voorjaar 2008. Als die positief uitdraait, zal het in de loop van 2008 in heel Vlaanderen mogelijk worden om een bus- of tramrit te betalen met je gsm.

"Zeer eenvoudig"
Het systeem is zeer eenvoudig en gebruiksvriendelijk, zo beklemtonen De Lijn en Proximus. Wie het openbaar vervoer wil nemen, stuurt een sms naar een bepaald nummer en krijgt dan een sms terug. Dat ontvangen berichtje geldt dan als elektronisch vervoersbewijs. "Het systeem is heel eenvoudig, je moet je niet op voorhand registreren en de reiziger betaalt gewoon via zijn gsm-factuur of belkrediet", legt Michel Georgis uit.

Met het project van 'mobile ticketing' wil De Lijn de verkoop van vervoersbewijzen door de chauffeurs verminderen. "Stiptheid is een van de belangrijkste kwaliteitscriteria voor onze klanten en die stiptheid komt soms in het gedrang doordat nog veel reizigers hun biljet bij de chauffeur kopen", legt Ingrid Lieten uit.

Voorverkoop
Momenteel koopt nog ongeveer 40 pct van de reizigers een kaartje op bus of tram. Om voorverkoop aan te moedigen, kost een vervoersbewijs in voorverkoop ongeveer 20 pct minder. Ook een 'mobile ticket' zal 20 pct minder kosten.

Uit onderzoek blijkt dat reizigers die toch een kaartje bij de chauffeur kopen dat voornamelijk doen omdat ze dat 'gemakkelijk' (36 pct) vinden. "Precies die reizigers, voor wie de hogere prijs tot nu toe geen rol speelt, willen we overtuigen met de sms'en", legt Ingrid Lieten uit.

Ook Base en Mobistar?
Voorlopig is Proximus de enige Belgische mobiele operator die meewerkt aan het project van De Lijn. "Het is echter de bedoeling om die dienst aan te bieden aan elke Vlaming", stelt Lieten, die beklemtoont dat ook de twee andere operatoren, Base en Mobistar, welkom zijn om in het project te stappen.

Het systeem van rechtstreekse afrekening via de gsm-operator, zonder registratie vooraf, is een primeur voor het openbaar vervoer in de Benelux. (belga/hln)

 

Moeten de chauffeurs dan de smsjes op de gsm van de klanten gaan lezen om te kijken of ze betaald hebben!!??


20:30 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.